Sztuka fotografii podróżniczej
z Pawłem Charą

Paweł Chara
Wykładowca

Paweł Chara

Czas trwania:2 i 1/2 dnia
Grupa: 8–10 osób

Podróż to zawsze spotkania... Nowe miejsca, ludzie, chwile zwykłe i wyjątkowe. Chcesz je zachować w wyjątkowy sposób? Zapraszamy na mistrzowskie warsztaty "Fotografia z podróży". To bardzo cenne doświadczenie dla wszystkich, którzy planują fotowyprawę. Takie przygotowanie naprawdę się opłaca, jeśli chcesz mieć udaną fotoekspedycję. 

Wprowadzenie i cel

Podczas warsztatów nauczysz się nie tylko, jak zrobić fotografię w podróży. Będziemy także mówić, jakie trudności związane są z fotografowaniem odległych kultur – jak się zachować, jak zyskać zaufanie fotografowanych osób. Paweł Chara przedstawi Ci swoje refleksje na temat estetyki, warsztatu, doboru tematów i filozofii fotografowania. Zostaną też poruszone kwestie zupełnie praktyczne i pozornie przyziemne, ale często mające kluczowe znaczenie, gdy chcemy robić dobre zdjęcia podróżnicze: jaki sprzęt zabrać na wyprawę, jak go zabezpieczyć i jak zorganizować podróż od strony logistycznej. Typ fotografii, którą uprawiamy w podróży, jest bardzo specyficzny, łączy w sobie niemal każdy rodzaj tej dziedziny sztuki. Piękna fotografia podróżnicza wymaga od nas znajomości tajników zarówno fotografii portretowej, krajobrazowej, jak i przyrodniczej. Czeka nas zatem trudne, acz niezwykle ciekawe zadanie!

Te warsztaty są dla Ciebie!

Warsztaty poświęcone temu, co odróżnia fotografię z podróży od zwykłych zdjęć z wakacji… Adresujemy je do wszystkich fotografów oraz miłośników fotografii, chcących kształcić swój fotograficzny język, niezależnie od stopnia zaawansowania. Mile widziana znajomość sprzętu (nie jest to jednak warunkiem przystąpienia do szkolenia).



„Przyglądając się bliżej różnym gatunkom fotografii zauważymy, iż na pewnym poziomie istnieje wspólny bardzo silny mianownik – EMOCJA”

 

Program
zajęć

Teoria i praktyka

Wszystko na temat, jak zorganizować, prowadzić, a nawet zarobić na fotowyprawie. Trzy plenery przeplatane zagadnieniami teoretycznymi. Na koniec selekcja, edycja i dyskusja nad najlepszymi fotografiami.

Dzień pierwszy
18:30 – kolacja, ognisko i zagadnienia teoretyczne:
(możliwy plener z żurawiami)

  • Jak zorganizować fotowyprawę.
  • Jak zarabiać na fotografii z podróży i czy w ogóle da się zarobić, czyli jakie zdjęcia się sprzedają – agencje, redakcje etc.
  • Fotograf podróżniczy, portret, dokument, reportaż, krajobraz, przyroda, czy to wszystko jest potrzebne? Jak to pogodzić?
  • Pejzaż fotograficzny – sztuka i emocje.
  • Jacuzzi dla ciała i ducha.

 

Dzień drugi lub trzeci (zależnie od pogody)
  6:00–9:00 – sztuka pejzażu, w zależności od możliwości, wyjazd o świcie na plener o wschodzie słońca. 
 
  9:00–10:00 – śniadanie

10:00–11:30 – sjesta, backup zdjęć

11:45–14:00 – teoria, omawianie portfolio uczestników, obiad

14:00–18:00 – praca w terenie z wdrażaniem elementów teorii warsztatowej.
18:00–20:00 Wielce prawdopodobny plener przy lądujących setkach, może tysiącach żurawi. Dyskusje przy zachodzie słońca do wyboru, ognisko lub jacuzzi z obłędnymi widokami.

 

Dzień trzeci
  6:00–9:00 – wyjazd o świcie na plener lub na pobliskie targowisko (GRANICA POLSKO - NIEMIECKA) w celu wprowadzenia teorii z warsztatu 
  
  9:00–10:00 – śniadanie

10:00–13:00 – szybka selekcja i edycja wybranych, tylko najlepszych fotografii

13:00-14:00 dla chętnych obiad. 

Zagadnienia teoretyczne

  • W plecaku/torbie fotografa w podróży (bardzo istotny element).
  • Różnice między tzw. pocztówkami a wysmakowanym obrazami. 
  • Estetyka – kadrowanie, czyli ciężka sztuka eliminacji.
  • Elementy pejzażu, symbolika, metafora, metafizyka.
  • Jak przygotować siebie oraz sprzęt do podróży?
  • Logistyka w podroży: czy warto poświęcać jej czas?
  • Zagadnienia ogólne, kompozycja i jej łamanie.
  • Wykorzystanie wiedzy (warsztatu) przed naciśnięciem spustu migawki.
  • Przygotowanie wystawy: jak się do tego zabrać; możliwości pozyskiwania funduszy na jej realizację.
  • Jak fotografować na ulicy – psychologia zachowań ludzkich.
  • Relacja między fotografem a portretowaną osobą – zachowania, szybkość działania, czyli brak czasu na doszlifowanie tematu.
  • Fotografia artystyczna czy komercyjna – czy to się wyklucza?
  • Dobór odpowiedniej optyki, czyli jak wyrobić fotograficzne oko.
  • Omówienie fotografii przywiezionych przez Uczestników warsztatów.

Wymagania sprzętowe

  • Aparat fotograficzny (nie ważne jakiej marki aparatem fotografujesz! Warsztaty są przeznaczone dla użytkowników wszystkich systemów), najlepiej lustrzanka z jasnymi obiektywami, mile widziany komputer z zainstalowaną wersją testową Nikon Capture NX 2.

  • Dodatkowe wymagania: portfolio składające się z 20–30 zdjęć; kilka zestawów ubrań na wypadek, gdyby kapryśna pogoda oraz nie zawsze przyjazny teren postanowiły pokrzyżować nam plany. Dla chętnych oraz dla bezpieczenstwa sugerujemy zabrać ze sobą: sandały umożliwiające wejście do wody i wodoodporny worek na sprzęt.

     

Bloki dyskusyjne podczas warsztatów

  • Czym się różni lustrzanka dla podróżnika od lustrzanki dla turysty?
  • Jak chronić sprzęt fotograficzny przed jego utratą lub zniszczeniem?
  • Estetyka w fotografii (piękna fotografia podróżnicza).
  • Poszukiwanie tematów, świadoma analiza sytuacji, wnioski.
  • Emocje fotografa lub fotografowanej sceny (np. podkład muzyczny).
  • Esej fotograficzny z podróży.
  • Magazynowanie, bank zdjęć (sprawdzone metody).

...

  • Nauka używania przycisku Delete, czyli wybór zdjęć do prezentacji oraz tworzenia portfolio.

  • Sposoby prezentacji (prasa, galerie, albumy, strony internetowe)

  • Edycja zdjęć w programach.

  • Jak szybko przeprowadzić selekcję zdjęć.

  • Różnice pomiędzy JPEG a RAW, czyli czym się różni matryca od ludzkiego oka.

  • Jak fotografować w trudnych i niesprzyjających warunkach: na pustyni i zimą, na mrozie albo w deszczu, w pełnym słońcu, gdy zapada zmrok, na kajaku, na rowerze lub na nartach.

  • Jak się przygotować, jak transportować, przygotować i zabezpieczyć sprzęt, jak konserwować i ratować sprzęt w krytycznych sytuacjach?

  •  Jaki zabrać ze sobą sprzęt i czy aparat jest najważniejszą rzeczą o której należy pamiętać?
  • Jak zdobyć przychylność i zaufanie fotografowanych ludzi?
  • Jak unikać sytuacji konfliktowych podczas portretowania obcych ludzi?
  • Dlaczego czasem nawet dobre fotografie podróżnicze nie mają szansy na publikację w magazynach podróżniczych pomimo znakomitej jakości technicznej?
  • Że nie tylko kondycja sprzętu ma wpływ na jakość zdjęć, które przywieziesz z podróży.

Wspomnienia

Fotografia z podróży!

Zima nie rozpieszczała nas malowniczymi widokami.
No chyba, że na warsztatach Pawła!

Zobacz relacje z zajęć

Cena warsztatu nie zawiera noclegu

Nocleg możliwy w miejscu warsztatu, Stare Łysogórki 14, 74-505 Mieszkowice. Jedna osoba w pokoju 200 pln, dwie osoby w pokoju 150 pln. Płatność za nocleg w obiekcie. Ilość miejsc ograniczona.

Dostępne terminy

Cedyński Park Krajobrazowy

Stare Łysogórki 14, 74-505 Mieszkowice
3 - 5 października 2025 (piątek - niedziela)
12 dni

Dla wszystkich, którzy zapiszą się odpowiednio wcześniej – specjalna cena First Minute! Oferta dotyczy niniejszych warsztatów, kupowanych z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Warto się zatem pośpieszyć i zamówić już dziś!

12 dni do końca tej oferty

2290,00 pln 2090,00 pln