Fotografia klasyczna
– podróż do źródeł

Anita Andrzejewska

Wykładowca

Czas trwania: 2 dni
Grupa: 6 osób
Dostępny wkrótce

Wybierz się w podróż do źródeł fotografii i zanurz się wszystkimi zmysłami w tradycyjnej technice srebrowej. W ciągu dwóch dni pracy w ciemni poznasz cały proces od naświetlenia kliszy do zrobienia odbitki i nauczysz się wielu przydatnych sztuczek.

Tajemnica i szczególny urok

W fotografii srebrowej tkwi tajemnica i szczególny urok niespodzianki, a odbitki wykonane własnoręcznie przez fotografa w tradycyjnej ciemni noszą indywidualne piętno i są wysoko cenione na rynku kolekcjonerskim. Anita Andrzejewska w przystępny sposób, krok po kroku prowadzi Uczestników przez cały proces od naświetlenia filmu do samodzielnego wykonania odbitki.

Warsztaty obejmują naukę od podstaw, ale zapraszamy też Uczestników zaznajomionych z techniką. Większość czasu poświęcamy na praktykę w ciemni, ale pracujemy także nad rozwijaniem poczucia estetyki oraz różnych sposobów interpretacji negatywu na odbitce. Dwudziestowieczny klasyk Ansel Adams powiedział: „Negatyw jest jak partytura kompozytora, a odbitka to wykonanie utworu, każda jest różna w subtelny sposób”. Doświadczenie wyniesione z warsztatów pozwoli Ci również w technice cyfrowej fotografować w sposób bardziej świadomy i skupiony.

inset-tips

Przydatne informacje

Uczestnicy mogą przywieźć własne prace do konsultacji. Warto także przynieść uprzednio naświetlone filmy czarno-białe – pozwoli to zaoszczędzić czas.

Przygotując się do warsztatów warto obejrzyj serię poradników Anity Andrzejewskiej nt. ciemni fotograficznej:
Ciemnia fotograficzna. Część 1Część 2Część 3.

Spojrzysz z innej perspektywy

  • Dla tych, którzy chcą poszerzyć horyzonty swojej wiedzy fotograficznej, sięgnąć do źródeł i wzbogacić swój warsztat o szlachetną technikę.
  • Dla tych, którzy cenią unikalne, autorskie odbitki.
  • Dla tych, którzy lubią eksperymenty i chcą doświadczyć fotografii innymi zmysłami: dotykiem, węchem, słuchem, a nawet smakiem. 

Program
zajęć

Dzień pierwszy
11:00-20:00

11:00–12:00 Krótkie wprowadzenie:

  • Omówimy na czym polega fotografia srebrowa.
  • Obejrzymy oryginalne odbitki srebrowe wykonane na różnych rodzajach papieru i porozmawiamy o estetyce obrazu oraz cechach dobrej odbitki.
  • Zapoznamy się ze sprzętami i chemią używaną w ciemni.

12:00–15:00 Fotografowanie aparatem analogowym
W plenerze lub studio każdy uczestnik naświetli min. jedną rolkę filmu.

15:00–16:00 Przerwa

16:00–20:00 Praca z negatywem: wywołanie filmów, suszenie.

Wprowadzenie do użycia papierów wielogradacyjnych i pracy z filtrami pod powiększalnikiem. Wykonamy kopie stykowe z negatywów, obejrzymy rezultaty i wybierzemy najlepsze klatki do zrobienia odbitek.

Dzień drugi
8:00-16:00

8:00–13:00 Praca nad odbitką w ciemni pozytywowej.

  • Zrobimy kilka wglądówek (odbitek małego formatu) z wybranych negatywów na papierze o podłożu polietylenowym (plastikowym).
  • Wykonamy finalne powiększenie na papierze barytowym, o walorach kolekcjonerskich.
  • Poznamy techniki maskowania i doświetlania pod powiększalnikiem.

13:00–14:00 Przerwa

14:00–16:00 Prace końcowe nad odbitką barytową:

  • suszenie,
  • retusz,
  • sygnowanie.

Omówienie prac Uczestników i podsumowanie rezultatów.

Po zakończeniu warsztatów...

  • Wrócisz z wywołanym negatywem, stykówką i odbitką.
  • Będziesz potrafić zrobić autorską odbitkę srebrową
    o wartości kolekcjonerskiej i dowiesz się, jak urządzić
    własną domową ciemnię.
  • Spojrzysz na fotografię z nowej perspektywy:
    dzięki sięgnięciu do źródeł szlachetnej tradycji
    nabierzesz ochoty na samodzielne eksperymenty i poszukiwania.
  • Nauczysz się refleksyjności i cierpliwości.
  • Może zdecydujesz się na zakup analogowego korpusu, który (nawet ten z wyższej półki) kosztuje niewiele,a współpracuje z posiadanymi obiektywami.
  • Wracając do swego cyfrowego aparatu zauważysz, że fotografujesz pewniej i z większym skupieniem,
    nie musisz już pstrykać wielu klatek, żeby uchwycić na zdjęciu to, co zamierzasz.

Wspomnienia

Fotografia Klasyczna z Anitą Andrzejewską!

Cóż to były za wspaniałe warsztaty! Pachnące chemią fotograficzną i trzymające w napięciu! O jakim napięciu mowa? O tym, którego wraz z nastaniem technologii cyfrowej już niestety nie czujemy; napięciu oczekiwania na efekt, niepewności wynikającej z niemożności natychmiastowego ocenienia efektów naświetlenia zdjęcia.

Pełna relacja Archiwum relacji

Kup jako prezent Dowiedz się wszystkiego

Przygotowujemy terminy

Daj znać